Monkey Business
Monkey Business od początku działalności za swój cel uznaje to, by „do codzienności dodać coś ekstra”. Motto firmy brzmi „Add the extra to the ordinary”. Rodzinne przedsięwzięcie z Izraela z powodzeniem prezentuje świeże spojrzenie na drobiazgi przydatne w codziennym życiu, a ich oryginalne pomysły łączą piękno, humor i funkcjonalność.
W efekcie powstają praktyczne, użyteczne, przyciągające oko przedmioty, które dzięki swojej trwałości przez lata zaspokajają codzienne potrzeby użytkowników – i w domu, i w biurze, i na otwartej przestrzeni.
Studio projektowe Monkey Business zostało założone w 1994 roku przez Odeda Friedlanda, młodego absolwenta Bezalel Art & Design Academy w Jerozolimie. Oded studiował tam wzornictwo przemysłowe, a po latach powrócił do tej uczelni jako wykładowca.
Stały zespół liczy 8 pracowników i około 20 stale współpracujących projektantów. – Jesteśmy dumni mogąc pochwalić się współpracą z czołowymi projektantami z Izraela, od utalentowanej młodzieży po doświadczonych weteranów branży. Mieszanka surowego talentu z doświadczeniem w dziedzinach rozwoju, produkcji i marketingu są naszą receptą na sukces – podkreśla Oded Friedland.
Monkey Business każdego roku wypuszcza na rynek od 20 do 30 nowych produktów. – Większość z nich jest zaprojektowana przez innych projektantów, ale zawsze kilka produktów jest mojego autorstwa. Zazwyczaj ktoś z nas przedkłada początkowy pomysł, który potem wspólnie rozwijamy z naszym zespołem projektantów. Następnie dzielimy się takim wczesnym projektem produktu z naszymi dystrybutorami na całym świecie w oczekiwaniu na ewentualne komentarze i krytykę – opisuje Friedland.
Jak dodaje, proces od powstania pierwszego pomysłu do wprowadzenia produktu do sprzedaży zajmuje około 18 miesięcy, a po drodze wiele ciekawych pomysłów z różnych względów zostaje porzuconych. – Cena, problemy w fazie rozwojowej czy w produkcji mogą zabić najlepiej zapowiadający się projekt – wskazuje.
Firma, choć jej produkty trafiają na cały niemal świat, wciąż ma charakter rodzinny. – Omri, mój brat, zajmuje się eksportem oraz finansami. Moja żona Liat zajmuje się lokalnym rynkiem, zaopatrując ponad 150 sklepów. Natomiast ja zajmuje się rozwojem produktów – opowiada założyciel
Produkty Monkey Business trafiają do wielu krajów na całym świecie. Znaleźć je można na półkach znanych domów towarowych, m. in. Galeries Lafayette we Francji, El Corte Inglés w Hiszpanii, Karstadt w Niemczech, John Lewis w Wielkiej Brytanii, czy Barnes & Noble w Stanach Zjednoczonych.
W Polsce jej wyłącznym reprezentantem jest LeDuvel.